قالب وردپرسافزونه وردپرسقالب فروشگاهی وردپرسقالب وردپرسقالب صحیفه
دکتر محمدمسعود سعیدی نامقی

دکتر محمدمسعود سعیدی نامقی

مدارک تحصیلی:                     

1. ۱۳۶۰ دیپلم ریاضی و فیزیک

2. ۱۳۸۲ کارشناسی علوم اجتماعی

3. ۱۳۸۴ کارشناسی ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی، عنوان پایان‌نامه: «سنجش نگرش سکولار در گروه سنی ۲۰ تا ۵۰ سالِ مردم شهر مشهد در سال ۱۳۸۴ شمسی و عوامل مؤثر بر آن»

4. ۱۳۹۲ دکترای تخصصی جامعه‌شناسی اقتصاد و توسعه، عنوان رساله: «تبیین تطبیقی- تاریخی گذار به شیوه‌های مردم‌سالارانه اداره‌ی جامعه با تأکید بر نقش دیدگاه‌ها و مواضع روحانیت»

سوابق تحصیلی:

تحصیلات حوزوی

1. ۱۳۶۳، آغاز تحصیل دروس حوزوی در مشهد، مدرسه‌ی حاج آقای موسوی‌نژاد

2. ۱۳۶۳- ۱۳۷۱، دروس سطح حوزه نزد  آیه‌الله مرتضوی، آیه‌الله مهدی مروارید و حجه‌الاسلام محمد مروارید

3. مباحث کلامی حاج‌آقا سید‌جعفر سیدان

4. ۱۳۶۳- ۱۳۷۱، دروس اخلاق حاج‌آقای موسوی‌نژاد و آیه‌‌الله حسنعلی مروارید

5. ۱۳۷۱، درس خارج اصول و فقه آیه‌الله فلسفی

تحصیلات دانشگاهی

1. ۱۳۷۸، ورود به دانشگاه فردوسی از طریق آزمون سراسری

2. ۱۳۸۲، أخذ مدرک کارشناسی در رشته‌ی علوم‌اجتماعی با معدل ۱۶/۱۸ و کسب رتبه‌ی اول

3. ۱۳۸۲، ورود به دوره‌ی کارشناسی‌ارشد با کسب رتبه‌ی دوم پژوهشگری در آزمون سراسری

4. ۱۳۸۴، أخذ مدرک کارشناسی‌‌ارشد در رشته‌ی پژوهشگری علوم اجتماعی از دانشگاه فردوسی مشهد با معدل ۹۵/۱۷ و کسب رتبه‌ی عالی پایان‌نامه

5. ۱۳۸۶، ورود به دوره‌ی دکترای تخصصی «جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه» در دانشگاه فردوسی مشهد، با کسب رتبه‌ی اول

سوابق آموزشی:

1. ۱۳۶۲- ۱۳۶۳، همکاری با نهضت سواد‌آموزی به عنوان معلم

2. ۱۳۶۳- ۱۳۷۹، تدریس دروس رسمی و مصطلح حوزه- ادبیات عرب، منطق، اصول و فقه تا درس رسائل در مدارس حوزوی (مدرسه‌ی حاج‌آقای موسوی‌نژاد و مدرسه‌ی علمیه‌ی سعادت)

3. ۱۳۶۳-۱۳۷۹، تدریس برخی از دروس جنبی حوزوی: تفسیر، کلام و کلام‌جدید، فلسفه، عرفان در مدارس مختلف حوزوی

4. ۱۳۸۴- ۱۳۸۶، تدریس تاریخ ادیان به روش تحلیل جامعه‌شناختی در مؤسسه‌ی عالی ثامن

5. ۱۳۸۴- ۱۳۸۶، تدریس شیوه‌های ارتباطات متقاعد‌گرایانه در مؤسسه‌ی عالی ثامن

6. ۱۳۸۶- ۱۳۸۷، تدریس آشنایی با تاریخ ادیان در مدرسه‌ی دارالعلم مشهد

7. ۱۳۸۷، تدریس روش تحقیق در مدرسه‌ی دارالعلم مشهد

8. ۱۳۸۸، تدریس «آشنایی با کتب مقدس» در مدرسه‌ی دارالعلم مشهد

9. ۱۳۸۷- ۱۳۸۸، تدریس مبانی جامعه‌شناسی و جامعه‌شناسی تبلیغ و ارتباطات در دوره‌ی عالی تبلیغ و تربیت اسلامی گرایش مدیریت فرهنگی در دفتر تبلیغات، معاونت آموزش

10. ۱۳۸۲- اکنون، تدریس جامعه‌شناسی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی

11. ۱۳۸۵-۱۳۸۷، تدریس جامعه‌شناسی در دانشکده‌‌ی علوم قرآنی(تربیت مدرس)

12.- 1386-1389، تدریس جامعه‌شناسی در دانشگاه فردوسی مشهد

13. ۱۳۸۷- ۱۳۸۸، تدریس جامعه‌شناسی، مقطع کارشناسی ارشد، واحد خواهران جامعه‌المصطفی العالمیه

14. ۱۳۸۸، تدریس مبانی اقتصاد (و جامعه‌شناسی اقتصادی)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد

15. ۱۳۹۰، تدریس جامعه‌شناسی جنگ (و جنبش‌های اجتماعی) در دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد

16. ۱۳۹۰، تدریس کارگاه «جامعه‌شناسی فرهنگ» در نشست جامعه‌شناسی فرهنگ برای دوره‌ی مدیریت فرهنگی جامعه‌المصطفی العالمیه

17. ۱۳۹۱، تدریس جامعه‌شناسی آموزش و پرورش در دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد

18. ۱۳۹۱، تدریس مهارت‌های تحقیق (تحلیل محتوا) در مدرسه‌ی عالی نواب

19. ۱۳۹۱، تدریس کارگاه خانواده در کشاکش سنت و مدرنیته، واحد خواهران جامعه‌المصطفی العالمیه

20. ۱۳۹۲ تدریس عملی پایان‌نامه نویسی برای دانشجویان ارشد، جامعه‌المصطفی العالمیه

21. ۱۳۹۳ تدریس مبانی جامعه‌شناسی در مؤسسه‌ی آموزش عالی شاندیز

22. ۱۳۹۴ تدریس اخلاق و احکام کسب و کار برای دوره‌ی ارشد، مؤسسه‌ی آموزش عالی فردوس مشهد

23. ۱۳۹۵ تدریس روانشناسی اجتماعی، مؤسسۀ آموزش عالی شاندیز

24. ۱۳۹۶ تدریس روانشناسی اجتماعی برای دورۀ ارشد، مؤسسۀ آموزش عالی حکمت رضوی

25. ۱۳۹۶ تدریس روانشناسی تبلیغات و رسانه، مؤسسۀ آموزش عالی حکمت رضوی

26. ۱۳۹۷ تدریس روانشناسی اجتماعی کاربردی، مؤسسۀ آموزش عالی حکمت رضوی

27. ۱۳۹۷ تدریس دین و سکولاریسم (از مباحث جامعه‌شناسی دین) برای دورۀ دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب

سوابق پژوهشی:

آثار و تألیفات:

کتاب‌های چاپ‌شده

1. ترجمه‌ی کتاب «مدل سکولار‌شدن غرب» از «استیو بروس» به همراه تألیف ۵۰ صفحه مقدمه‌ برای آن، انتشارات گام‌نو.

2.مطالعه‌ی جامعه‌شناختی رابطه‌ی اسلام شیعی و مردم‌سالاری در دو جلد ، انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.

3. جامعه‌شناسی دین و سکولار شدن، مجموعه مقالات، ۱۳۹۵ انتشارات کاویان.

4. تبیین نظری سکولارشدن در جامعه ایران معاصر، ۱۳۹۶ انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

5. جامعه‌شناسی و دین: آشتی بنیانی یا نزاع نظری، ۱۳۹۶ انتشارات کویر

6.عرفان در گرو حلقه‌ها، ۱۳۹۶ انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

7.پژوهشی در عرفان حلقه و انرژی‌درمانی، ۱۳۹۷ انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

کتاب‌های در دست چاپ

1. بررسی جامعه‌شناختی عرفی‌شدن، مطالعه‌ی موردی مردم شهر مشهد (در مرحله اصلاحات).

2.دین و مدرنیته، گردآوری و تدوین مجموعه مقالات و تألیف مقدمه و مقاله‌ی اول مجموعه (در مرحله اصلاحات).

3. نظریۀ اجتماعی معنویت در قرآن

مقالات چاپ‌شده

1. «نگرش سکولار، نظریه‌های سکولاریزاسیون و جامعه‌ی ما» ، مجله‌ی علوم‌ اجتماعی، دوره‌ی دوم، شماره‌ی۲، سال ۱۳۸۴، دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد (علمی- پژوهشی).

2. «نقد آرای شجاعی‌زند درباره‌ی عرفی‌شدن» ، مجله‌ی جامعه‌شناسی ایران، دوره هشتم، شماره ۴، زمستان ۱۳۸۶ ، (علمی- پژوهشی)، ص ۱۱۶- ۱۳۴

3. «مدل سکولار‌شدن غرب» ، معرفی و نقد کتاب بروس ، مجله‌ی نقد و نظر شماره‌ی سوم و چهارم سال ۱۳۸۶ چاپ شده است. (۴۷و۴۸)

4. «قرآن و دمکراسی»، فصلنامه‌ی تخصصی پژوهش‌های قرآنی شماره‌ی ۲۹و۳۰، بهار و تابستان ۱۳۸۱، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ی علمیه‌ی قم.

5. «سیره‌ی نبوی، الگوی جامعه‌ی اخلاقی» ، مجله‌ی اندیشه‌ی حوزه، سال چهاردهم، شماره‌ی سوم، پیاپی ۷۱ ، مرداد و شهریور ۱۳۸۷٫ صص ۱۷۱-۱۸۲

6.«تأملی در رویکردهای جامعه‌شناختی- مردم‌شناختی به دین» ، مجله‌ی انجمن علمی پژوهه، دانشگاه فردوسی مشهد، بهار۱۳۸۰٫

7. «مشارکت شهروند در جامعه‌‌ی دینی» ، مجموعه مقالات ارائه شده به همایش علمی- کاربردیِ تا آرمان‌شهر رضوی، ۱۳۸۸

8. «هندوستان، سرزمین انسجام و انبساط نسبی در عین تنوع و تراکم جدی» ، در مجموعه مقالات هند شناخت، تألیف اعضای هیأت علمی اداره‌ی کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، ۱۳۹۲، قم: نشر مجمع ذخائر اسلامی، ۷۶-۱۱۷

9.«رابطه‌ی انسان‌شناسی و دین‌شناسی» ، مجله‌ی اطلاعات حکمت و معرفت، فروردین۱۳۹۱، شماره‌ی ۷۲

10. « چارچوبی برای مطالعه‌‌ی ایده‌های فمینیستی» ، مجله‌ی اطلاعات حکمت و معرفت

11. «جامعه‌شناسی دین و رویکردهای متفاوت به دین» ، مجله‌ی کتاب ماه علوم اجتماعی، سال شانزدهم، آذرماه ۱۳۹۱، شماره‌ی ۵۷، صص ۷۴-۸۲

12. «جایگاه تنوع روش‌شناختی در جامعه‌شناسی دین» ، مجله‌ی مطالعات اجتماعی ایران، دوره‌ی هفتم، شماره‌ی ۱، بهار ۱۳۹۲ (علمی- پژوهشی). صص ۶۰-۸۰

صوت