قالب وردپرسافزونه وردپرسقالب فروشگاهی وردپرسقالب وردپرسقالب صحیفه

معنویت ‌گرایی جدید (مؤلفه ‌های مفهومی، لوازم اعتقادی و نشانه‌ های گفتمانی)

معرفی کتاب : معنویت ‌گرایی جدید (مؤلفه ‌های مفهومی، لوازم اعتقادی و نشانه‌ های گفتمانی)

نویسنده: دکتر احمد شاکر نژاد

تهیه‌کننده: پژوهشکده اخلاق و معنویت؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ، بهار 1397، 389ص .

***

کتاب معنویت ‌گرایی جدید (مؤلفه ‌های مفهومی، لوازم اعتقادی و نشانه‌ های گفتمانی) بیست  و یکمین عنوان از آثار مکتوب پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت و چهارمین کتاب از آثار گروه  معنویتِ این پژوهشکده است که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آن را منتشر کرده است.

تحقیق حاضر بر محور پاسخ به این سؤال است که «مفهوم معنویت در عصر حاضر چیست و لوازم اعتقادی و نشانه‌های گفتمانی آن کدام است».

این کتاب که نتیجه چهار سال تحقیق و پژوهش بوده و با نظارت دکتر بهزاد حمیدیه و به قلم دکتر احمد شاکرنژاد در 389 صفحه به نگارش درآمده است، شامل چهار فصل است که عبارتند از:

–  فصل نخست: مفهوم معنویت؛

–  فصل دوم: مبانی نظری و لوازم اعتقادی معنویت گرایی جدید؛

–  فصل سوم: نشانه های معنویت گرایی جدید؛

–  فصل چهارم: نتیجه گیری. 

در بخش هایی از مقدمۀ این کتاب آمده است: «بعد از دوره ‌ای مبارزه‌ با دین و ماوراء طبیعت، واژۀ معنویت دوباره بر سر زبان ‌ها افتاده است و در حیطه های مختلف از حرفه ‌هایی چون مدیریت، پزشکی، روان‌ درمانی تا حوزه ‌های چون ورزش، اوقات فراغت و تعلیم و تربیت سخن از معنویت به میان می‌آید. اما با کمی دقت در کاربردهای متعدد این واژه، آشکار می ‌شود که معنویت در محاورات جدید، چیزی در درون دین نهادینه نیست… معنویت در کاربرد جدید آن، فارغ از دین نهادینه  است و بعضاً در تقابل با دین‌ داری نهادینه و یا به عنوان بدیل آن به حساب می‌آید… .

هرچند واژۀ معنویت و «فراروی از ظاهر» بر سر زبان ‌ها افتاده، اما به راحتی نمی ‌توان این اتفاق را بازگشت دوبارۀ انسان به دین ‌داری نهادینه تفسیر کرد.

 در این کتاب می توان ریشه نظری اصلاحاتی مانند انرژی مثبت، ندای درون، زندگی در حال و اصلاحات دیگری که جدیدا در حوزه معنویت گرایی متداول شده را یافت و فهمید که این اصطلاحات چگونه وارد زبان ما شده اند و هر کدام چه دلالتهایی اعتقادی دارند.

برای تهیه نسخه الکترونیکی اثر به سامانه کتابخوان پژوهان مراجعه نمایید.

برای تهیه  نسخه چاپی اثر  به فروشگاه نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مراجعه نمایید.

قم-چهار راه شهداء- فروشگاه نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

صوت مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید