قالب وردپرسافزونه وردپرسقالب فروشگاهی وردپرسقالب وردپرسقالب صحیفه

نشست علمی بعد اخلاقی شخصیت شهید سلیمانی و چگونگی تلفیق با حوزه های سیاسی و جهاد

نشست علمی بعد اخلاقی شخصیت شهید سلیمانی و چگونگی تلفیق با حوزه های سیاسی و جهاد

ارائه دهنده :حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین الهی نژاد معاون پژوهشی پژوهشگاه و رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی

دبیر علمی: علی ابوترابی مدرس کارشناس پژوهشکده اسلام تمدنی

زمان: پنج شنبه 21 بهمن ماه 1400 ساعت 10 تا 12

 

در نشست علمی بعد اخلاقی شخصیت شهید سلیمانی و چگونگی تلفیق با حوزه های سیاسی و جهادی مطرح گردید:

دو شاخصه صدق و اخلاص در مکتب شهید سلیمانی پر نورتر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، نشست علمی بعد اخلاقی شخصیت شهید سلیمانی و چگونگی تلفیق با حوزه های سیاسی و جهادی با ارائه معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رییس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی حجت الاسلام و المسلمین حسین الهی نژاد و دبیری علمی علی ابوترابی کارشناس پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار گردید.

در ابتدای این نشست علی ابوترابی گفت: حاج قاسم سلیمانی را تنها اوج بندگی، صدق، اخلاص و اخلاق سردار دل ها کرد و دو شاخص جامع شهید عزیز ما همان فرمایش رهبر عالم و فرزانه ما در جمع دست اندرکاران و خانواده شهید در دومین سالگرد که فرمودند دو شاخصه اصلی شهید سلیمانی صدق و اخلاص او بود.

در ادامه الهی حکمت نظری و عملی و عقل نظری و عملی  و رابطه بین این دو را با  اشاره به ایمان و عمل صالح متقابل هم دانست و در تمامی مراتب و درجات سیر و سلوک این دو را در راستای هم برشمرد و گفت: سردار سلیمانی از منافع دنیوی و قدرت های سیاسی جناحی فراتر رفته و تبدیل به اسطوره ملی و ایرانی و جهانی شد که امروز جوانان ما به این اسطوره به شدت نیاز دارند. شهادت ایشان شور فراگیری ایجاد کرد که این شور و احساس هر چند به ظاهر و تصور بعضی ها زودگذر است اما با نگاه علمی، عملی وعقلانی باید به آن بیشتر پرداخته شود. شهید سلیمانی مکتب و مدرسه درس آموزش باید روز به روز ماندگارتر بشود و در جامعه عملی شود و ماندگار شدن این مکتب مستلزم یک سری کارها است. مراکزعلمی باید درگیر این موضوع شود و با رویکرد کاربردی و علمی به آن نگاه کنند و علمیت باید برحس عاطفه غلبه پیدا کند و این با جدیت فرهنگ سازی شود.  

وی افزود: اما چهار چوبی نظری پیرامون این بحث شامل نکات مختلفی است: نکته اول: بحث انسان شناسی به طور اجمالی دارای سه مقوله و سه سرمایه به طور کلی است سرمایه هایی به نام بینش ها، گرایش ها و کنش ها و اما بینش ها همان معرفت، شناخت علم و دانش است گرایش ها همان انگیزه، اراده، منش، میل، شوق، عاطفه و احساس است و کنش ها همان کردارها، رفتارها، اعمال و افعال انسان است.

به طور کلی اگر بخواهیم تفاوتی میان این سه مقوله داشته باشیم بینش ها عقل نظری است و گرایش ها و کنش ها از مقوله عقل عملی است.

وظیفه انسان فقط شناخت است در حکمت نظری  باید هست ها را بشناسد بودها را بشناسد نبودها را بشناسد وظیفه ما شناختن این هاست یعنی حیطه گستره حکمت نظری این است که هست ها بودها و نبودها را بشناسد این جا ما نمی توانیم ورود پیدا کنیم و هیچ چیز دراختیار ما نیست  این جاست که حکمت نظری ورود پیدا می کند تا این ها را به ما بشناساند، مثل خدا شناسی جهان شناسی انسان شناسی زیست شناسی و نتیجه  پی بردن به حقانیت آن ها و عدم بطلان.

و اما حکمت عملی که از مقوله شناخت است. شناخت بایدها و نبایدها است. خداشناسی، پیامبر شناسی، عدالت شناسی، ظلم شناسی، عبادت شناسی، ایمان شناسی در مقوله بایدها و نبایدها و نتیجه آن هم به حسن و قبح آن ها ختم می گردد.

عقل عملی از مقولات عمل است که تقسیم به عقل عمل باطنی و عقل عمل ظاهری است ،در این جا میان این مطالب که گفته شد ما می خواهیم تنها به عقل عملی بپردازیم که بینش ها، کنش ها  و گرایش مطرح است شخصیت حاج قاسم  و ویژگی ها آن براساس عقل عملی است و هر چه کامل تر باشد عقل عملی آن ها هم کامل تراست عقل هر چه کاملتر باشد نتیچه می گیریم عبادت و بندگی هم یشتر می شود. حاج قاسم این گونه بود رفتار، کردار، اخلاص و صدق او در قالب عقل عملی بوده  و این بوده که حاج قاسم را الگو کرد.

نکته دوم: این است که شهید سلیمانی به عنوان الگو و اسوه ی مردم ایران تنها نیست بلکه برای جهان اسلام است. در دامنه این قله افرادی هستند که جهت دهی می کنند و انسان ها را هدایت می کنند نمونه آن حاج قاسم ماست این ها الگوی مردم می توانند باشند و شهدای ما همه این گونه هستند.

ما در تاریخ داریم  شخصیت بزرگی مانند مالک اشتر که چقدر مورد توجه حضرت علی علیه السلام بودند و حضرت می فرمودند مثل مالک به عنوان الگو آیا کسی می آید؟ این ها الگو بودند کمیل ابن زیاد نخعی اصحاب خاص حضرت  حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها الگوی زن های امروز ما بودند.

ما باید به این نکته برسیم که شهدا به طور کلی و حاج قاسم در مسیر ولایت و در مسیر هدایت مردم نقش ها ایفا کردند و مردم از این ها الگو گرفته و می گیرند. با این نگاه است که ما وظیفه داریم ازشهدا تبعیت کنیم و آن ها را الگو قرار دهیم.

در این جا باید عرض کنم که دو شاخصه درمکتب شهید سلیمانی پر نورتراست که رهبری فرزانه ما فرمودند و دبیر علمی درهمین اول گفتگو اشاره کردند: شاخص صدق و اخلاص

در این جا یادآور شوم که چه زیبا حضرت امام سجاد علیه السلام به این دو شاخصه در روایتی اشاره فرمودند. مردمان آخرزمان این دو شاخصه را دارند و مزین به این دو شاخصه هستند.

منتظرین امام زمان در عصر غیبت مثل شهدای ما شهید حاج قاسم ازهمه اعصار با فضیلت ترند. مقامشان بیشتر است چرا بیشتر است؟ به دو نکته عقل عملی و نظری حضرت اشاره فرمودند در زمانی معرفت، فهم و آگاهی، علم و شناخت مردم به حدی می رسد که انگار دارند امام زمان را می بینند اشاره کردند به سلمان و فرمودند همشهریان سلمان هستند و ما افتخار می کنیم در عصر ظهور تابع ولایت هستیم و تبعیت شهید سلیمانی از ولایت؛ و همه شهدای ما در وصیت نامه هاشون  آن ها را مورد توجه قرار دادند.

دو شاخصه صدق و اخلاص را حضرت تأکید فرمودند که این ها به یک جاهای عالی رسیدند چرا که  نگاهشان خدایی است و خدایی عمل کردند این ها مخلص واقعی هستند و در پیروی از ما صادقند.

وی با اشاره به این که نگاه مکتبی به اندیشه ها و خصوصیات شهید سلیمانی موجب نگاه جامع به شخصیت های نظری و عملی ایشان می شود و این ارزش واقعی بینش و منش ایشان را نشان می دهد.

عبادت و بندگی سردار دل ها  در نامه به دختر خانمشان داریم که فرمودند دخترم من خدا را انتخاب کرده ام و از خدا خواستم که همه شریان وجودم را لبریز ازعشق خودش کند.

در وصیت نامه  ایشان هم داریم که  وجودش را عبد ذلیل در پیشگاه خدا می داند و می گوید خدایا مرا پاکیزه بپذیر آن چنان که شایسته  دیدارت شوم و جز دیدار تو را نمی خواهم.

در مورد وصف الحال مخلصانه شهید سلیمانی حضرت آقا هم می فرمایند صدق و اخلاص جوهره و شکل دهنده مکتب شهید سلیمانی است که هم زندگی هم شهادت او را پر برکت ساخت. او از دیده شدن فرار می کرد و همه شاخص ها را دار بود و او خدایی بود.

عقل عملی شهید سلیمانی خیلی رشد کرده بود شاخص های مثبت شهید سلیمانی فراوان بود ان شاالله بتوانیم در عمل؛  شهید عزیز سردار دل ها و همه شهدا را الگوی خود قرار دهیم.

در پایان علی ابوترابی با اشاره به فرمایش مولا امیرالمومنین علی علیهم السلام به کمیل ابن زیاد نخعی صلوات الله علیه که ای کمیل قلب ها ظرف هاست وباید ظرفیت شناسی کرد و این که حاج قاسم سلیمانی ظرفیت داشت و ظرفیت سازی کرد عنوان داشت فرمانده ما؛ ظرفیت ها و گنج ها را خوب شناخت زیرا گنج یاب خوبی بود چرا که  ایشان جوانان افغان را برای دفاع افغانستان و منطقه، جوانان یمن را برای دفاع از یمن و جوانان عراق و سوریه را برای دفاع از عراق و سوریه بکار گرفت که این ظرفیت ها مرگ داعش و داعشی ها و پیروزی جبهه مقاومت در منطقه را داشت و همه این ظرفیت ها را حاج قاسم شروع کرد. و خوب هم به پایان برد و بهترین مزدش که همان شهادت در راه خدا بود را گرفت و اسطوره ای ابدی و سردار دل ها گردید یاد و نامش گرامی باد.

 

صوت مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید