قالب وردپرسافزونه وردپرسقالب فروشگاهی وردپرسقالب وردپرسقالب صحیفه
حجت الاسلام و المسلمین حسن سراج زاده

حجت الاسلام و المسلمین حسن سراج زاده

در هفتم شهریور ماه ۱۳۴۵ در شهر اصفهان در یک خانواده مذهبی بدنیا آمدم. آغازتحصیلات راهنمایی‌ام همزمان بود با شروع انقلاب شکوهمند مردم ایران که به همراه خانواده در بسیاری از راهپیمایی‌ها شرکت داشتم. پس از پیروزی انقلاب دوره دبیرستان را در رشته علوم تجربی آغاز کردم. در سال دوم دبیرستان به همراه دو نفر از هم‌شاگردی‌‌ها که هر سه از دانش‌آموزان ممتاز کلاس بودیم، برای اولین بار در جبهه‌های جنگ حضور پیدا کردم که این توفیق تا پایان جنگ تحمیلی نیز ادامه داشت.

فضای آکنده از معنویت در جبهه‌ها و همرزم بودن با تعدادی از طلابِ با اخلاص که بسیاری از آنها نیز به شهادت رسیدند، زمینه‌‌ای فراهم کرد تا در اواخر سال ۱۳۶۲ وارد حوزه علمیه اصفهان شوم. پس از دو سال، برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم رفتم و در کنار تحصیل در حوزه، با ورود به دانشگاه تهران(مجتمع آموزش عالی قم) به تحصیل در رشته حقوق پرداختم.

در سال ۱۳۷۶ در امتحان کارشناسی ارشد مرکز تربیت مدرس دانشگاه قم شرکت و با کسب رتبه اول ورودی، در رشته مدرسی الهیات(گرایش فلسفه و کلام) پذیرفته شده و با دفاع از پایان نامه با عنوان«خداشناسی در نهج‌البلاغه»، به عنوان دانشجوی برتر، از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم.

همزمان، درحوزه علمیه قم، در فقه و اصول و تفسیر از محضر بزرگانی همچون آیات عظام فاضل لنکرانی، تبریزی، وحید خراسانی، مکارم و جوادی آملی بهره‌مند بودم، همچنان که در رشته تخصصی کلام نیز در موسسه امام صادق(ع) قم از محضر بزرگانی مانند آیت‌الله سبحانی، استاد فیاض، دکتر احمد بهشتی و... در کلام و فلسفه(اسفار) خوشه‌چین خوان پرفیض ایشان بودم.

در کنار تحصیلِ علوم حوزوی و دانشگاهی، در ایام تبلیغ، افزون بر تبلیغ در مراکز سپاه و بسیج، به طور مکرر با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه‌های مختلف؛ همچون دانشگاه‌ تهران، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه خواجه نصیر طوسی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه امام خمینی قزوین، دانشگاه اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه کاشان به انجام وظیفه تبلیغی و ارایه مشاوره به دانشجویان می‌پرداختم.

در سال ۱۳۸۵ پس از بازگشت به اصفهان ضمن همکاری علمی با مراکز حوزوی و دانشگاهی، در گروه اخلاق مرکز مطالعات اسلامی اصفهان وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم اشتغال پیدا کرده و از سال ۱۳۸۶ تا کنون به عنوان مدیر این گروه به فعالیت‌های علمی و پژوهشی می‌پردازم. هم اکنون نیز رئیس پژوهشکده الهیات و خانواده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می باشم.

صوت